آيا خوردن تخممرغ زياد خطرناك است؟
بحث درباره تخممرغ و سلامت با گزارش جديدي كه دربارهي «تخممرغ و مرگ» منتشر شده، دوباره داغ شده است. از يك سو، مطالعات نشان ميدهد كه ميزان مرگ و مير مردان آمريكايي كه در هفته، هفت تخممرغ يا بيشتر مصرف ميكنند، به خصوص در افراد ديابتي بيشتر است ولي از سوي ديگر مطالعهاي كه در مجله آمريكايي Clinical Nutrition به چاپ رسيده است هيچ ارتباطي بين مصرف تخممرغ و حمله قلبي يا سكته مغزي نشان نداده است.
آقاي رابرت اكل از دانشگاه كلرادو گفته است: «به ياد داشته باشيد، تخممرغ هم مانند ساير غذاها نه خوب است و نه بد و ميتواند بخشي از رژيم غذايي دوستدار قلب باشد.» در مطالعه اخير 21300 پزشك مرد حدودا 54 ساله طي يك دورهي 20 ساله مورد بررسي قرار گرفتند.
اين افراد هر سال ميزان مصرف تخممرغ، فعاليت بدني، كشيدن سيگار، مصرف الكل، استفاده از سبزيجات و غلات صبحانه، ديابت، فشار خون بالا و مصرف آسپرين خود را يادداشت كردند. از شركتكنندگان در آزمايش خواسته نشد كه رژيم غذايي خود را تغيير دهند. گروهي از شركتكنندگان خوردن يك تخممرغ در هفته را گزارش دادند. مردان مسنتر با فعاليت بدني كمتر كه سيگار ميكشيدند و كلسترول بالا، فشارخون و ديابت داشتند، تمايل بيشتري به خوردن تخممرغ داشتند.
محققان طي بيست سال آزمايش، 5169 مورد مرگ ميان افراد مورد آزمايش مشاهده كردند.
حتي پس از تعديل ساير عوامل خطرساز، مرداني كه در هفته، هفت تخممرغ يا بيشتر مصرف ميكردند 23 درصد بيش از ساير افراد در خطر مرگ قرار داشتند. اين خطر در ميان افراد ديابتي بيشتر بود، ولي مصرف تخممرغ حتي بيش از هفت عدد در هفته با افزايش خطر سكته قلبي يا مغزي ارتباطي نداشت.
پاسخ طرفداران تخممرغ
دكتر دانالدمك نامارا از مركز تغذيه تخممرغ سه نكته را در مورد اين مطالعه خاطرنشان ميسازد. اول اينكه ما نميدانيم علت مرگ افرادي كه از دنيا رفتهاند، چه بوده است. آنچه ميدانيم اين است كه ارتباطي به بيماريهاي قلبي – عروقي و يا سكتهي مغزي نداشته است. ولي دربارهي علت واقعي آن نيز اطلاعاتي نداريم.
دوم اينكه اين مطالعه درباره اينكه آزمايششوندگان غير از تخممرغ چه ميخوردهاند اطلاعات كافي به ما نداده است و سوم اينكه اين تحقيق ديگر عوامل خطر را ناديده گرفته و مورد بررسي قرار نداده است.
دكتر كاتلين زلمان نيز ميگويد: انگ زدن به تخممرغ به نظركوتهبينانه ميآيد. اگر ما ميخواهيم تخممرغ بيشتري مصرف كنيم ميتوانيم بيشتر از سفيدههاي آن استفاده كنيم و در خوردن آن افراط نورزيم.
منبع:salaamat.ir