ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی “ ورود به حساب” کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.





صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 15

موضوع: هایکو چیست؟

  1. #1
    arathornson
    عضو پيشكسوت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    محل سکونت
    دارالخلافه
    نوشته ها
    851
    626
    1,620

    هایکو.......

    امروزه اغلب مردم جهان شعر ژاپن را با هايكو مي‌شناسند. هايكو شعري است 17 هجايي كه در سه سطر نوشته مي‌شود. سطر اول و سوم هركدام پنج هجا و سطر دوم هفت هجا دارند. هايكو نه وزن دارد و نه قافيه و آرايه‌هاي كلامي در آن به ندرت به كار مي‌رود. حدود دو هزار سال پيش هايكو جزئی از يك فرم شعري 31 هجايي به نام تانكا بود كه از دو بخش تشكيل مي‌شد و معمولا آن را شاعران به شيوه پرسش و پاسخ مي‌سرودند. بخش نخست تانكا 17 هجا دارد و بخش دوم آن 14 هجا. تانكا به معني شعر كوتاه است و در مقابل آن چوكا قرار دارد كه به معني شعر بلند است. با اينكه در ژاپن به غير از تانكا و چوكا چندين فرم شعري ديگر هم وجود دارد شعرهاي كوتاه محبوبيتشان بيش از بقيه است. در قرن شانزدهم ميلادي به تدريج بخش 17 هجايي تانكا مستقل شد و آن را هاكايي يا هايكو ناميدند.هر هایکو بخشی خاص به نام گیگو دارد که اشارهای به فصل رنگ یا تصویری خاص است.هایکودر ذهن خواننده تصویری می نگارد که معمولآ همان مقصود شاعر است .در تاريخ ادبيات ژاپن چهار هايكوسرا بيش از ديگران نام برآورده‌اند: باشو, بوسون, ايسا, شيكي. اين چهار شاعر صاحب سبك, در خارج از ژاپن نيز چهره‌هايي شناخته شده‌اند و بعضي از پژوهشگران و شرق‌شناسان اختصاصاً در مورد هنر شاعري آنها تحقيق مي‌كنند. ماتسوئو باشو (1644 ـ 1694 م) بزرگترين و نام‌آورترين شاعر هايكوسراي ژاپني محسوب مي‌شود. وي تا 41 سالگي بيشتر به سرودن اشعار هزل‌آميز گرايش داشت و در دهه آخر عمرش بود كه مكتب باشو را در هايكو بنيان نهاد و شاگردان متعددي تربيت كرد كه از ميان آنها ده شاعر كه به ده شاگرد باشو مشهور شدند در اشاعه ويژگيهاي شعري او كوشيدند. پيش از باشو كار هايكوسرايان بازي با كلمات بود و همين امر باشو را بر آن داشت كه در اعتلاي هايكو بكوشد. معروفترين شعر باشو هايكو ی ”بركه كهن“ است كه سرآغاز حركت انقلابي او در فرم هايكو بود و در تفسير آن مقاله‌هاي متعددي منتشر شده است و بعضي معتقدند اين هايكو چكيده و لب لباب فلسفه ذن است:

    بــــركه كهــــن
    جهيدن غـــوكــــي
    آواي آب

    **********
    چند هایکو :


    بعد از ظهر پاییزی

    همسایه ام چگونه می گذراند ؟

    نمی دانم

    (باشو)

    ...............................

    قزل آلایی بر می جهد

    ابرها در بستر رود

    حرکت می کنند

    (تونی تسورا)

    .............................

    در نسیم بهاری

    پیپ روشن می کند

    مرد محترم قایقران

    (باشو)

    ...........................

    از رودخانه ی تابستانی می گذرم

    با لذت

    صندل هایم در دست

    (بوسون)

    ..........................

    آه ای پروانه

    رؤیایت چیست

    وقت بال زدن

    ( چینو – نی)

    .........................

    روی ناقوس بزرگ

    پروانه ای می نشیند

    و می خوابد

    (بوسون )

    ........................

    ای شکارچی سنجاقک

    امروز او

    چقدر پرواز کرده بود ؟

    (چینو _نی )

    ..........................

    و چند هایکوواره از سید حسن حسینی :

    كاري از دست زنگ هاي انشا بر نمي آيد

    بچه ها

    لباس نو مي خواهند

    و تخم مرغ هاي رنگي !

    *
    *
    *
    بايد استفاده بهينه كرد

    از دل

    عشق كجاست؟؟

    *
    *
    *
    ملافه اي سفيد از برف

    روي نعش درازكشيده دشت

    زمستان به رحمت خدا پيوست !

    *
    *
    *
    آجيل ها و تقويم

    به بهار گواهي مي دهند

    اما در اين ميان

    تكليف بخاري

    روشن نيست!



    سایت فاخته
  2. #2
    Mosafer
    عضو پيشكسوت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    محل سکونت
    اهل كاشانم
    نوشته ها
    1,933
    1,134
    2,861
    اولا تشكر بابت ليجاد اين تاپيك

    من خيلي خيلي وقت پيش احتمالا اون موقعي كه كتاب فروش بودم در مورد هايكو خونده بودم از اون موقع كاملا اين مساله رو فراموش كرده بودم امشب با خوندن اين مطلب دوباره هايكو يادم اومد

    هايكو توي ادبيات ژاپني ها مقام در خوري داره و با توجه به اينكه ملل جنوب پرق اسيا اداب و رسوم ديرينه خودشونو زنده نگه داشتن هايكو هم هنوز كاربرد خودشو داره

    يكي از كاربردهاي هايكو توي مراسم سنتي هست طبق رسوم قديمي توي مراسم اصيل ژاپني بعد از انجام مراسم شاعر به مناسبت اون روز هايكو ميخونه

    منم چندتا هايكو ار گوشه كنرا جمع كردم و ميخوام بذارم

    فقط يه پيشنهادم دارم: توي وبگردي اي كه كردم چشمم به فتوهايكو خورد كه ميتونيم ما هم توي جي تي داشته باشيم
    به اين صورت كه يك عكسي گذاشته ميشه و بقيه با برداشتي كه دارن هايكو ميگن كه به نظر جالب مياد

    اما هايكوها
    _____________________

    津田清子

    猟夫と鴨同じ湖上に夜明け待つ

    ------------

    satsuo to kamo onaji kojou ni yoake matsu

    Tsuda Kiyoko

    ------------

    گرد يک درياچه
    سپيده دم را انتظار می کشند
    هم شکارچی و هم مرغابی

    ------
    تسودا کييوکو
    ___________________

    中田尚子

    銀漢や三つの国の銀貨持ち

    --------

    ginkan ya mitsu no **** no ginka mochi

    Nakada Naoko

    --------

    سکه های سيمين سه ديار
    در سينه دارد کهکشان

    -------
    ناکادا نااوکو
    ____________________

    加藤楸邨

    颱風の心支ふべき灯を点ず
    -------
    taifuu no kokoro sasau beki hi o tenzu

    Katou Shuson
    --------
    هنگامه توفان
    به قوی داری دل
    چراغی برمی افروزیم
    -------
    کاتو شوسن
    ____________________
    高橋 悦男

    海を恋ふ貝風鈴の鳴りやまず

    -----------

    umi o kou kai fuurin no nariyamazu

    Takahashi Etsuo

    -----------
    زنگوله های صدفين
    از صدا باز نمی ایستند
    که بيقرار دريایند
    .........
    تاکاهاشی اتسواو
    ____________________

    آقای دکتر !
    نيم قلب ام اينجاست
    نيم ديگرش در اوين است
    هر روز تيرباران اش می کنند

    ---------
    احمد شاملو


    من رفتم
  3. #3
    arathornson
    عضو پيشكسوت
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    محل سکونت
    دارالخلافه
    نوشته ها
    851
    626
    1,620
    پیشنهاد خوبیه.منم چون به نظرم جاش خالی بود این بحث رو باز کردم.
  4. #4
    matalebian
    کاربر سایت
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    نوشته ها
    1
    0
    1

    ترجمه یک هایکو از باشو


    باشو در سن چهل سالگی وقتی به ذن پناه برد تا خود را با شهود شعر آن چنان نزدیک کند که از هرچه تکنیک و سبک واستعاره است دست بشوید بر کنار این پل ( پل ستا ) در روزی بهاری و اردیبهشتی که باران در حجمی از مه می بارید و هیچ چیر پیدا نبود جز شبحی از این پل، هایکوی زیر را نوشت :
    In all the rains of may
    There is one thing not hidden
    The bridge of Seta Bay
    درهمهء بشت و بار اردیبهشت
    یک چیز پوشیده نماند :
    پلی بر آبگیر ستا .

    * در منطقه حاشیه نشین اصفهان به باران های پیاپی (بشت و بار ) می گویند بشت بر وزن طشت . در اینجا بشت و بار را برای Rain بکار برده ام چون منظور باشو از باران کل باران های بهاری در این فصل در همه روز های این فصل است و بر باران در روز بخصوصی تاکید ندارد.

    وبلاگ من : پنجره ای برای دلتنگیها
  5. #5
    Sepehr021
    عضو پيشكسوت
    تاریخ عضویت
    Aug 2008
    محل سکونت
    جایی که عرب نی انداخت
    نوشته ها
    234
    177
    446

    هایکو چیست؟

    هايكو يك قالب شعری بسيار مشهور ژاپنی ست كه بيانی ست بسيار كوتاه از ذهنيت و ديدگاههای مردمان سرزمين آفتاب تابان به جهان هستی . اين ديدگاه ممكن است گاه آنقدر متمركز باشد كه در يك شكوفه ی گيلاس خلاصه شود و يا جهيدن غوكی در آب .

    صدها سال پيش در نتيجه ی مسابقات شعر ، يك قالب شعری در ژاپن پيدا شد كه به هوكو ( Hokku ) يا های كو (Haiku ) معروف شد . چنين شعرهايی را های كای ( Haikai ) هم می خوانده اند ، اما واژه ی هايكو اكنون كاربردی عمومی تر يافته است . هايكو قالبی بسيار ساده دارد ، فقط سه سطر دارد ؛ پنج هجا در سطر اول ، هفت هجا در سطر دوم و پنج هجا در سطر سوم ؛ رويهم رفته هفده هجا .

    انديشه های بسيار گوناگونی را می توان در اين دايره ی محدود بازگفت . اين ها برخی از مضامين دلخواه شاعران هايكو سرای ژاپنی ست : كوتاهی عمر ، زن ، پرندگان و جانوران ديگر ، حشرات ، درختان و گل ها ، كوه ها ، ماه و آفتاب ، برف و باران و مه و جلوه های ديگر طبيعت .

    در هايكو نماد گرايی فراوان به كار برده می شود و نيز اشاره هايی پنهان كه غالباً لطيف است ، اگر چه به زبانی ساده بيان شده باشد . مشاهده ی دقيق طبيعت و عشق به آن باز گفته می شود . اين مشخصات بر جسته ی شعر ژاپنی مكرراً با توجه عميق به عواطف همراه است . بسياری از هايكو ها ، نگاره ها يا تصويرهای كلامی زيبايی ست ، اما نه توصيف پر از ريزه كاری و پركار . نگفته ها و نيامده ها در آن بسيار است و خواننده مختار است كه آن ها را در انديشه ی خود پر کرده و به هر شكلی كه می خواهد تعبير كند . كم نيست هايكوهايی كه می توان آن ها را به چندين گونه تعبير كرد؛ زبان ژاپنی از اين نظر بسيار انعطاف پذير است.

    نفوذ نيرومند آيين بودايی ذن با تأكيد آن بر عرفان و نظاره ی احوال درونی در بسياری از اين گونه شعرها آشكار است . تعجبی هم ندارد ، چون بسياری از هايكو سرايان يا از رهروان مسافر زائر بودند یا از دير نشينان .

    هايكو را بايد بارها و بارها خواند ، زيرا اغلب در هر بار خواندن به كشف تعبير تازه يی می رسيم . . . خواننده در اين شعر ها نبايد پی وزن و قافيه و اين جور چيزها بگردد . هايكو شكل كوتاه شده ی قالب شعری تانكا ( Tanka ) ست . تانكا سی و يك هجا دارد و در پنج خط به ترتيب 7- 7- 7-5 -5 هجا نوشته می شود .

    شكل گيری هايكو و تكامل آن روند مدت داری را پيمود ، اما بسياری بر اين باورند كه
    سر آغاز جهش هايكو سرايی با هايكویی به نام Furu ike ya شكل گرفت .

    منبع

    زندگی من دویدن در بیراه هاست.
  6. #6
    Sepehr021
    عضو پيشكسوت
    تاریخ عضویت
    Aug 2008
    محل سکونت
    جایی که عرب نی انداخت
    نوشته ها
    234
    177
    446

    چند هایکو

    بر كلاه خيزانی

    كه از مترسك ربوده ام ،

    باران بی امان

    تاكاهاما كيوشی


    بارانی مه آلود

    امروز روزی شاد است

    هر چند كه قله ی فوجی به ديده نمی آيد

    ماتسوئو باشو


    خوشا وقتی

    در كلبه ام بر حصير می افتم

    تنهای تنها

    تاچيبانا آكمی

    زندگی من دویدن در بیراه هاست.
  7. #7
    Sepehr021
    عضو پيشكسوت
    تاریخ عضویت
    Aug 2008
    محل سکونت
    جایی که عرب نی انداخت
    نوشته ها
    234
    177
    446
    شما می تونید مقاله مشابهی را در مورد هایکو به زبان انگلیسی در آدرس زیر مشاهده کنید.
    http://www.golestantalk.com/t20169/

    زندگی من دویدن در بیراه هاست.
  8. #8
    saharnaz
    مدیر ارشد بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    9,254
    5,190
    19,094
    هایکو ، کوتاه ترین نوع شعری در جهان است که توسط ژاپنی ها به ادبیات جهان معرفی شده است ، امروزه اغلب مردم جهان شعر ژاپن را با هایکو می شناسند . هایکو شعری است ۱۷ هجایی که در سه سطر نوشته می شود ، سطر اول و سوم هر کدام پنج هجا و سطر دوم هفت هجا دارند . هایکو نه وزن دارد و نه قافیه و آرایه های کلامی در آن به ندرت به کار می رود . حدود دو هزار سال پیش هایکو جزوی از یک فرم شعری ۳۱ هجایی به نام تانکا بود که از دو بخش تشکیل می شد و معمولا آن را شاعران به شیوه ی پرسش و پاسخ می سرودند . بخش نخست تانکا ۱۷ هجا دارد و بخش دوم آن ۱۴ هجا . تانکا به معنی شعر کوتاه است و در مقابل آن چوکا قرار دارد که به معنی شعر بلند است . با اینکه در ژاپن به غیر از تانکا و چوکا چندین فرم شعری دیگر هم وجود دارد شعرهای کوتاه محبوبیتشان بیش از بقیه است . در قرن شانزدهم میلادی به تدریج بخش ۱۷ هجایی تانکا مستقل شد و آن را هاکایی یا هایکو نامیدند .
    هایکو در ابتدا محتوایی طنز آمیز داشت و به تدریج بر اثر در آمیختن با فلسفه ی ذن اعماق و جوانب آن گسترش یافت . ایجاز و سادگی و در عین حال عمق هایکو و هنر تصویری بدیع آن علاوه بر آنکه در چهار قرن گذشته شاعران زیادی را در ژاپن به خود کشانده است در دوره ی معاصر در خارج از ژاپن هم با استقبال قشر کتابخوان و شاعران و هنرمندان مواجه شده است و علاوه بر ترجمه هایکوهای ژاپنی به اغلب زبانهای دنیا ،درسراسرجهان شاعرانی پیدا شده اندکه به سرودن شعر به شیوه ی هایکوهای ژاپنی می پردازند .
    امروزه هایکو دوستان و هایکو سرایان سراسر جهان دارای انجمنهای خاص در سطح محلی و ملی و بین المللی هستند و با برگزاری همایشها و سمینارهای دوره ای و یا از طریق سایتهای اینترنتی به بحث و تبادل نظر در مورد هایکو و تاریخچه و ابعاد هنری آن می پردازند .
    هایکو هم اکنون در اقصی نقاط جهان به زبانی برای زندگی تبدیل شده است به تعبیری می توان گفت هایکو شعر نیست زیبایی نیست بلکه خود زندگی ست . تجربه ی شهودی هستی است که این مادر ِ همه ی هنرهای اصیل است . هایکوی عمیق همیشه ساخته ی ذن است . اما ذن یعنی مشاهده و تفکریعنی دیدن چیزها چنان که هستند و در تجربه های عمیق شهودی تجلی میکنند نه لزوما آن ذن که یکی از فرقه های بودایی مهایانه است . یاد آوری این نکته ضروری است که هایکو شعر کوتاه نیست . خیلی از تک بیت ها یا مصرع های فارسی هست که کوتاه تر از هایکوی هفده هجایی ژاپنی است.با این همه نمیتوان آن را هایکو نامید .





  9. #9
    saharnaz
    مدیر ارشد بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    9,254
    5,190
    19,094
    هایکو دارای دو منظره توامان . چیزی فراتر از فرم ادبی است . راه و وسیله ای است برای دیدن و درک دنیای پیرامون . هر هایکو لحظه ای را در خود تسخیر می کند . لحظه ای عادی که آوازش تا به دورها شنیدنی ست . و وقتی که این لحظه ، یم دم انسان را به بودنش به باور می رساند تا با خود بگوید : « خیلی آشناست ... این را من نیز دیده ام ، شنیده ام و ... »


    رولان بارت در کتاب امپراطوری نشانه ها نوشته ای با عنوان دستبرد به معنا دارد او می گوید : « هایکو دارای خاصیتی شبح وار است و آن اینکه هر کس همواره تصور می کند به سادگی اشعاری همانند آن بسراید ولی ممکن است هرگز نتواند »



    چند نمونه هایکو :

    باعبور مار
    کمر راست کرد
    نرم نرمک، علف



    ایکدا سومیکو



    می اندیشم
    این آخرين سال من ست!
    ميخورم اين خرمالو را



    ماساوكا شيكي




    بر خيابان اصلي
    چترهاي رنگارنگ-
    باران پاييزي



    ماریا تیرنسا





  10. #10
    saharnaz
    مدیر ارشد بازنشسته
    تاریخ عضویت
    Mar 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    9,254
    5,190
    19,094
    قواعد نوشتن هایکو



    1. همیشه تعداد هجاهای هایکوی خود را بشمارید.
    2. هفده هجا را در یک سطر بنویسید.
    3. هفده هجا را در سه سطر بنویسید.
    4. هفده هجا را در سه بند به ترتیب پنج، هفت و پنج هجایی بنویسید. (قالب استاندارد ژاپنی)
    5. هفده یا کمتر از هفده هجا را در سه بند به ترتیب کوتاه، بلند و کوتاه بنویسید. (قالب رایج در زبانهای اروپایی)
    6. کل هایکو را با یک نفس باید بتوان خواند.
    7. از فصل واژه ها (کلماتی که به فصل خاصی از سال ارجاع می دهند استفاده کنید).
    بهارواژه: شکوفهٔ گیلاس
    تابستان‌واژه: کرم شب‌تاب
    پاییزواژه: خرمالو
    زمستان‌واژه: برف
    نوروزواژه: پایان سال،
    8. در پایان بند اول یا دوم (اما نه هردو) سکوت قرار دهید.
    9. هرگز اجازه ندهید که سه بند هایکوی شما پشت سر هم تشکیل یک جمله کامل بدهند.
    10. ترتیبی دهید که رابطه یا تقابل بندهای اول و دوم تنها پس از خواندن بند سوم مشخص شود.
    11. همیشه از زمان حال استفاده کنید و در مورد اینجا و اکنون بنویسید.
    12. استفاده از اسامی خاص و ضمایر شخصی را تا حد ممکن محدود کنید.
    13. تا جای ممکن از وجه استمراری استفاده نکنید.
    14. بد نیست اگر دو بند از سه بند شما (اول و دوم) ساختار نحوی یکسان داشته باشند.
    15. در مورد ترتیب تصاویری که هر یک از بندها به دست می هند فکر کنید. مثلا ابتدا یک منظره از دور، بعد بخشی از آن منظره از نزدیک تر و در نهایت یک کلوزآپ.
    16. لب مطلب را برای بند آخر نگه دارید.
    17. سعی کنید بند اول تا جای ممکن جذاب و گیرا باشد.
    18. همیشه فقط در مورد چیزهای معمولی، با روشی معمولی و با زبانی معمولی بنویسید.
    19. به مطالعه ذن بپردازید و بگذارید هایکوی شما مصداق روش بی کلام تصویرسازی باشد.
    20. ادیان و فلسفه های مختلف را مطالعه کنید و بگذارید اثر آنها در پس زمینه هایکوی شما انعکاس یابد.
    21. تنها از تصاویر عینی استفاده کنید.
    22. سعی کنید به سطوح چندگانه از معنا دست یابید. سطوح بیرونی شامل تصاویر عادی و در سطوح عمیق تر فلسفه حیات و جهان بینی شما.
    23. از تصاویری استفاده کنید که برانگیزاننده انزوای خودخواسته و فقر داوطلبانه باشند. (سابی)
    24. از تصاویری استفاده کنید که برانگیزاننده نوستالژی رمانتیک باشند. (وابی)
    25. تضادها را بیابید و در هایکوی خود به تصویر بکشید.
    26. از جناس و بازی با کلمات استفاده کنید.
    27. در مورد چیزهای ناممکن به شکلی معمولی صحبت کنید.
    28. از تصاویر تداعی گر معانی متعالی استفاده کنید (از جنگ و جنایت و مسائل جنسی صحبت نکنید)
    29. تنها از تصاویر مربوط به طبیعت استفاده کنید. (از اشاره مستقیم به مسائل انسانی خودداری کنید)
    30. عواطف انسانی را با اشاره به جنبه های مختلف طبیعت تداعی کنید.
    31. از هرگونه اشاره مستقیم به خود در هایکو اجتناب کنید.
    32. استفاده از علائم سجاوندی (نقطه، ویرگول، خط تیره و...) در هایکو مانعی ندارد.
    33. گاهی برای ایجاد ایهام از آوردن علائم سجاوندی خودداری کنید.
    34. قواعد نگارشی زبان خود را به طور کامل رعایت کنید.
    35. از آوردن قافیه پرهیز کنید.
    36. از آوردن اوزان غیرهجایی (مانند وزن های عروضی فارسی) خودداری کنید.
    37. از واج آرایی (تکرار آواهای مشابه در یک بند) استفاده کنید. (مثل تکرار «چ» در مصرع «سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند...»)
    38. از آواهای کلمات برای انعکاس دادن احساسات خود استفاده کنید.
    39. همیشه هایکوی خود را به یک اسم ختم کنید.
    40. از هر الهام و شهود آنی به عنوان نقطه آغازی برای خلق یک هایکو استفاده کنید.
    41. از آوردن فعل های زیاد خودداری کنید.
    42. هر جا که توانستید حروف اضافه را حذف کنید. (مانند از، در، به، با، بین، میان، روی و...)
    43. قیدها را حذف کنید.
    44. برای هر اسم بیش از یک معرف (توصیف کننده هایی مانند صفات و...) نیاورید.
    45. با هایکوی خود مثل شعر برخورد کنید. هایکو جمله زیبای روی کارت پستال نیست.
    46. هر هایکویی را که به ذهنتان رسید بنویسید. حتی بدترینشان را. زیرا می توانند الهام بخش آثاربهتر بعدی باشند





صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 15

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •